کامل ترین وبلاگ کلام و عقاید اسلامی
 دسته بندی عنوانی مقاله های کلامی فارسی این وبلاگ
 

دسته بندی عنوانی مقاله های کلامی فارسی این وبلاگ

مقاله های کلامی فارسی این وبلاگ که اکثرا از سایت علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گرفته شده ، پس از ویرایش و نامگذاری ، به 8 گروه اصلی تقسیم شده و هر کدام هم به زیر شاخه های مختلف تقسیم می شوند . این تقسیمات به شرح ذیل است.

  1. کلیات  
  2. دین پژوهی
  3.  خدا شناسی
  4. پیامبر شناسی
  5.  امام شناسی
  6. معاد شناسی
  7. فرق و مذاهب
  8.  کلام جدید

تقسیم بندی کامل این ۸ گروه اصلی در ادامه مطلب


ادامه مطلب
|+| نوشته شده توسط نسیم کلام در شنبه بیست و پنجم آذر 1391  |
 معرفی کتب کلامی و اعتقادی 1
 

  1. دانشنامه کلام اسلامی

دانشنامه علم کلام

دانشنامه كلام اسلامي، نخستين دانشنامه تخصصي در علم كلام اسلامي است كه به تبيين و تحقيق مفاهيم و مسايل كلامي به صورت تحليلي ـ توصيفي و با استناد به منابع معتبر و متعدد پرداخته است.

 اين دانشنامه به همت جمعي از پژوهشگران و اساتيد در موسسه امام صادق (ع) و مركز تخصصي علم كلام تحت اشراف آيت‌الله جعفر سبحاني تهيه و تدوين شده است.

لینک مشاهده و مطالعه دانشنامه کلام اسلامی :

http://lib.eshia.ir/23021

فهرست مدخلها ونام نویسندگان:

1. آجال : اکبراسد علیزاده
2. آخرالزمان : محمد جواد اصغری
3. آخرت : غلامرضا رضایی
4. آدم : محمود مقدمی
5. آزادی : سیدحسین اسحاقی ومحمد جواد اصغری
6. آفتاب پرستی : رسول رضوی
7. آقا خانیه : عبدالرسول طالب
8. آیه : احمد شجاعی
9. آیه ابتلای ابراهیم (علیه السلام) : علی ربانی گلپایگانی
10. آیه اولی الامر : علی ربانی گلپایگانی
11. آیه تطهیر : علی ربانی گلپایگانی
12. آیه صادقین : علی ربانی گلپایگانی
13. آیه ولایت : علی ربانی گلپایگانی
14. آیین حنیف : رسول رضوی
15. اباحیه : رحمت الله ضایی اٌرزگانی
16. اباضیه : رحیم لطیفی
17. ابتلاء : داود فتح اله زاده وعبدالرحیم سلیمانی
18. ابداع : احمد شجاعی
19. أبدی : مهدی رسولی نیا
20. ابراهیم : رحمت الله ضایی اٌرزگانی
21. ابلیس : محمد حسن قدردان قراملکی
22. اتحاد : رحمت الله ضایی اٌرزگانی
23. اثبات خدا: عبدالرحیم سلیمانی و رحیم لطیفی
24. اجماع قادرین بر مقدورواحد : جعفر سبحانی
25. احباط وتکفیر : احمد شجاعی
26. أحد: حسین صادقی
27. احمدیه : اسماعیل آذری نژاد
28. احوال اهل قیامت : مهدی عزیزان
29. احیاء : مهدی عزیزان
30. ادراک الهی : محمد علی محمدی
31. ادریس(علیه السلام) : سید محمد صادق محمدی وفایی
32. اراده الهی : محمد حسین فصیحی
33. ارتداد : مهدی عزیزان
34. ارزاق : علی مخدوم
35. اسباط : داود فتح اله زاده وعبدالرحیم سلیمانی
36. استحقاق : محمد جواد اصغری ورحیم لطیفی
37. استدراج : رحیم لطیفی و احمد شجاعی
38. اسحاق(علیه السلام) : رحمت الله ضایی اٌرزگانی
39. اسرافیل : رحمت الله ضایی اٌرزگانی
40. اسعار : رسول رضوی
41. اسلام : محمد حسن قدردان قراملکی
42. اسم اعظم : محمد باقر مرتضوی نیا
43. اسماعیل : رحمت الله ضایی اٌرزگانی
44. اسماعیله : سید حسن طالقانی
45. اسماو احکام : حمیدالله رفیعی
46. اسماء الحسنی : رحمت الله ضایی اٌرزگانی
47. اشراط الساعه : محمد جواد اصغری
48. اشعریّه : محمد صفر جبرئیلی
49. اصحاب امام مهدی : قنبرعلی صمدی
50. اصلح : مجتبی گودرزی
51. اصول الدین : علی ربانی گلپایگانی
52. اضلال الهی : غلامرضا رضایی
53. اعاده معدوم : جعفر سبحانی
54. اعجاز قرآن : محمد رضا بهدار
55. اعراف : رحمت الله ضایی اٌرزگانی
56. اعواض : محمد حسین فصیحی
57. اغراض امامت : علی ربانی گلپایگانی
58. افضلیت امام : علی ربانی گلپایگانی
59. افضلیت امام امیرالمو منین (علیه السلام) : علی ربانی گلپایگانی
60. افطحیه : محمد ربیع درویشی
61. افعال الهی : محمد باقر مرتضوی نیا
62. افعال عباد : علی ربانی گلپایگانی
63. افناء : محمد مهدی عرب محفوظی
64. اکوان اربعه : رحمت الله ضایی اٌرزگانی
65. الاهیات (تئولوژی) : علی ربانی گلپایگانی
66. الجاء : محسن اسکندری
67. الله : حسن ودود
68. الم : محمد حسین فصیحی
69. الهام : عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی
70. امامت : علی ربانی گلپایگانی
71. امامت ائمه اثنی عشر: قنبرعلی صمدی
72. امامت امام جواد (علیه السلام) : رحمت الله ضایی اٌرزگانی
73. امامت امام حسن مجتبی (علیه السلام) : حمیدالله رفیعی
74. امامت امام حسن عسگری (علیه السلام) : ابوالفضل محمدی و مهدی نجفی
75. امامت امام حسین (علیه السلام) : رحمت الله ضایی اٌرزگانی
76. امامت امام رضا (علیه السلام) : رحمت الله ضایی اٌرزگانی
77. امامت امام زین العابدین (علیه السلام) : محسن میرزا پور
78. امامت امام صادق (علیه السلام) : مهدی لطفی
79. امامت امام علی (علیه السلام) : علی ربانی گلپایگانی
80. امامت امام کاظم (علیه السلام) : محمد جواد اصغری
81. امامت امام محمد باقر (علیه السلام) : قنبرعلی صمدی
82. امامت امام مهدی (عج) : قنبرعلی صمدی
83. امامت امام هادی (علیه السلام) : رحمت الله ضایی اٌرزگانی
84. امامیّه : علی ربانی گلپایگانی
85. امر به معروف ونهی از منکر : محمد حسین فصیحی
86. امر بین الامرین : محمد باقر مرتضوی نیا
87. امکان : محمد رضا امامی نیا
89. انبیا : محمد جواد اصغری
90. انتظار: ناصر فروهی
91. انجیل : رسول رضوی
92. انسان : احمد شجاعی
93. انشقاق قمر : جواد باقری
94. اوّل وآخر : مهدی عزیزان
95. اولوالعزم : محمد جواد اصغری
96. اهل بیت : علی ربانی گلپایگانی
97. اهل حدیث : رسول رضوی
98. اهل حق : عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی
99. اهل سنت : حعفر سبحانی
100. ایمان : سید محمد عالمی
101. ایمان ابوطالب(علیه السلام) : اسماعیل آذری نژاد
102. ایمان نیاکان پیامبر (صل الله علیه) : رسول رضوی

بقیه کتب کلامی در ادامه مطلب همین بخش


ادامه مطلب
|+| نوشته شده توسط نسیم کلام در شنبه بیست و پنجم آذر 1391  |
 معرفی کتب نرم افزار کتابخانه کلام اسلامی
 

 در نرم افزار کتابخانه کلام اسلامی ۶۶۰ کتاب کلامی عربی و فارسی موجود است .

کتابخانه کلام اسلامی از محصولات نور می باشد که

جهت خرید و توضیح بیشتر به این آدرس  مراجعه نمایید.

 http://www.noorshop.ir/product.php?id_product=97

 نام ، مولف ، موضوع و تعداد جلد هر کتاب در ذیل آورده می شود .

    نام کتاب       نام مولف        موضوع زبان          تعداد جلد

******************************************

1   آغاز و انجام(به ضميمه تعليقات)   خواجه نصير الدين طوسى   الهيات-معاد   فارسى   1

2   الآلوسي و التشيع   سيد امير محمد قزوينى   پاسخ شبهات   عربى   1

3   آيات الغدير   مركز مصطفى   امامت   عربى   1

4   آيات الولاية في القرآن   آيت الله مكارم شيرازى   امامت   عربى   1

5   آيات ولايت در قرآن   آيت الله مكارم شيرازى   امامت   فارسى   1

6   آية التطهير رؤية مبتكرة   آيت الله فاضل لنكرانى-شهاب الدين اشراقى   امامت   عربى   1

7   الاحتجاج(ترجمه جعفرى)   شيخ طبرسى-ترجمه از جعفرى   اعتقادى روايى   فارسى   2

8   الاحتجاج(ترجمه مازندرانى)   شيخ طبرسى-ترجمه مازندرانى   اعتقادى روايى   فارسى   4

9   الاحتفال بذكرى الأنبياء   آيت الله سيد مرتضى عسكرى   رد وهابيت   عربى   1

10   الاختلاف في اللفظ و الرد على الجهمية و المشبهة   ابو محمد كاتب دينورى   كلام سلفيه   عربى   1

 لیست کل کتابها در ادامه مطلب همین بخش

 


ادامه مطلب
|+| نوشته شده توسط نسیم کلام در جمعه بیست و چهارم آذر 1391  |
 راههای ارتباطی با مدیر وبلاگ
 

راههای ارتباطی با مدیر وبلاگ : جهت ارسال نظرات و پیشنهادات و ارتباط جهت آگاهی از وضیعت کتاب

یا مقاله مورد نظر خود

 

  • شماره سامانه پیام کوتاه  اختصاصی

1612  6600  300048

 

|+| نوشته شده توسط نسیم کلام در شنبه هجدهم آذر 1391  |
 مقالات انگلیسی کلام اسلامی

 

The Philosophy of the Kalam. Harry A. Wolfson

Introduction to Ilm al-Kalam. Murtada Mutahhari 

 

|+| نوشته شده توسط نسیم کلام در شنبه هجدهم آذر 1391  |
 مقالات عربی کلام و عقاید اسلامی
 

  1. ماهیة العقل و أزمة التعارض مع الوحی ، نصوص معاصره ، العدد الخامس ، شتاء 2006 م 
  2. نظریة الجبر و الاختیار عند المیرداماد ، نقد و تعلیق ، نصوص معاصره ، العدد الثامن ، خریف 2006
  3. علم الکلام و اسلوب الاستنباط من النصوص الدینیة ، آفاق الحضار الاسلامیة ، العدد الرابع
|+| نوشته شده توسط نسیم کلام در جمعه هفدهم آذر 1391  |
 مجلات و نشریات کلامی و اعتقادی
 

  1.  فصلنامه کلام اسلامی
  2. آرشیو مجله پژوهشهای فلسفی و کلامی
  3. آرشیو مجله معرفت کلامی
  4. فصلنامه پژوهشهای اعتقادی کلامی
  5. آرشیو دو فصلنامه فلسفه و کلام اسلامی
  6. گاهنامه مکتب تشیع
  7. آرشیو فصلنامه نقد و نظر
  8. آرشیو فصلنامه هفت آسمان
  9. آرشیو ماهنامه همایون

 

 

|+| نوشته شده توسط نسیم کلام در جمعه هفدهم آذر 1391  |
 نرم افزارهای کلامی و اعتقادی
  شرح کامل نرم افزارها و در صورت امکان ، لینک دانلود در ادامه مطلب همین بخش

  1. نرم افزار کتابخانه کلام اسلامی
  2.  نرم افزار پرسمان همراه ۲ - مخصوص تلفن همراه
  3. نرم افزار پاسخ به شبهات اعتقادی در شبهاى پیشاور مخصوص تلفن همراه
  4. نرم افزار پاسخ جوان شیعى به پرسشهاى اعتقادی وهابیان -تلفن همراه
  5. نرم افزار درسنامه گزیده سیماى عقاید شیعه  مخصوص تلفن همراه
  6. نرم افزار دوره علوم و معارف اسلام 
  7. نرم افزار مجموعه آثار علامه حسن زاده عاملی
  8. نرم افزار مجموعه آثار آیة الله مظاهری
  9. نرم افزار نورالحکمه ۳
  10. نرم افزار عقاید - زمزم ۵

ادامه مطلب
|+| نوشته شده توسط نسیم کلام در پنجشنبه شانزدهم آذر 1391  |
 دانلود کتب تخصصی و مرجع کلامی و اعتقادی
 

  1. دانلود کتب اعتقادی استاد حسینی میلانی به عربی و فارسی
  2. التوحید و الشرک فی قرآن الکریم از آیه الله سبحانی به عربی
  3.   الإنسان بين الجبر والتفويض از آیه الله سبحانی
  4. المتكلّم و الصفات الخبرية از آیه الله سبحانی
  5. بحوث قرآنية في التوحيد والشرك از آیه الله سبحانی
  6. لبُّ الاَثر في الجبر و القدر از آیه الله سبحانی
  7.  كشف المراد في شرح تجريد الاعتقاد از علامه حلی
  8. علاقه  التجرید فارسی ج 1 و 2
  9. الشافي في الإمامة ج 1 تا 4 از سید مرتضی
  10. فرهنگ علم کلام از احمد خاتمی
  11.  فرهنگ فرق اسلامی از دکتر مشکور
  12. هدایة الاصول - شرح باب حادي عشر
  13. خلاصة الاقوال  علامه حلی
  14. شرح فارسی کشف المراد
  15. شرح فارسی تجرید الاعتقاد
  16.  دانشنامه کلام اسلامی جلد 1
  17.  

 

|+| نوشته شده توسط نسیم کلام در پنجشنبه شانزدهم آذر 1391  |
 فایل صوتی مرتبط با فلسفه اسلامی
  جهت دانلود ، روی عناوین کلیک نمایید.

  1.  تدریس اسفار اربعه ملاصدرا توسط استاد جوادی آملی در ۱۰۰ جلسه
  2. تدریس فلسفه استاد مصباح یزدی در ۳۹ جلسه
  3. شرح شفا استاد مصباح یزدی در ۱۰۰ جلسه
  4. تدریس بدایة الحکمه استاد مصباح یزدی در ۱۰۴ جلسه
  5. شرح نهایة الحکمه استاد مصباح یزدی در ۱۴۴ جلسه
  6. تدریس نهایه الحکمه استاد فیاضی در ۱۷۸ جلسه

ادامه فایل های آموزشی در ادامه مطلب همین بخش


ادامه مطلب
|+| نوشته شده توسط نسیم کلام در پنجشنبه شانزدهم آذر 1391  |
 پرسش و پاسخهای اعتقادی و کلامی
 

  1. مجموعه پرسشهای اعتقادی از استاد حسینی میلانی و پاسخهای ایشان
  2. مجموعه پرسش و پاسخهای توحیدی
  3. مجموعه پرسش و پاسخهای نبوی
  4. مجموعه پرسش و پاسخهای امامی
  5. مجموعه پرسش و پاسخ پیرامون مباحث کلی وجود و معرفت شناسی
  6. پرسش و پاسخهای خداشناسی
  7. پرسش و پاسخهای امام شناسی
  8. پرسش و پاسخ پیرامون مسائل جدید کلامی
  9. پرسش و پاسخ پیرامون کلیات آشنائی با علم کلام 
  10. پرسش و پاسخ پیرامون کلام قدیم
  11. پرسش و پاسخ پیرامون کلام جدید
  12. پرسمان خداشناسی
  13. پرسش و پاسخهای پیامبر شناسی
  14. پرسمان امام شناسی
  15. پرسمان مهدویت و امام زمان عج
  16. پرسمان معاد شناسی
  17. پرسمان فرق و مذاهب
  18. پرسشهایی پیرامون خداوند ، پیامبران ، امامان، دین و جهان پس از مرگ
  19. پاسخ جوان شیعی به پرسش های اعتقادی وهابیان
  20. پرسش و پاسخ فلسفی

 

|+| نوشته شده توسط نسیم کلام در پنجشنبه شانزدهم آذر 1391  |
 دانلود کتب عمومی کلامی و اعتقادی
 

  1. گزيده سيماي عقايد شيعه از آیه الله سبحانی
  2. شیعه پاسخ می گوید از آیه الله مکارم شیرازی
  3. معاد و جهان پس از مرگ از آیه الله مکارم شیرازی
  4. امامت از آقای قرائتی
  5. معاد از آقای قرائتی
  6. توحید از آقای قرائتی
  7. نبوت از آقای قرائتی
  8. عدل از آقای قرائتی
  9. ۵۰ درس اصول اعتقادی برای جوانان از آیه الله مکارم
|+| نوشته شده توسط نسیم کلام در پنجشنبه شانزدهم آذر 1391  |
 فایل صوتی مرتبط با کلام و عقاید اسلامی
 

برای دانلود فایل های صوتی ، روی عناوین کلیک کنید

  1.  شرح کتاب باب حادی عشر توسط استاد میلانی در ۴۶ جلسه صوتی فارسی
  2. شرح تجرید الاعتقاد توسط استاد حسینی میلانی در ۸۰ جلسه صوتی فارسی
  3. سخنرانی های استاد حسینی میلانی پیرامون امامت و ولایت به فارسی
  4. سخنرانی استاد صمدی پیرامون علم و دین در ۴۰ جلسه به فارسی
  5. سخنرانی استاد صمدی پیرامون مبحث توحید در ۱۶ جلسه فارسی
  6. سخنرانی استاد صمدی پیرامون مبحث امامت در ۳۸ جلسه به فارسی
  7. سخنرانی استاد صمدی پیرامون شرح نبوت (کشف المراد) در ۱۳ جلسه
  8. سخنرانی استاد صمدی پیرامون شرح امامت (کشف المراد) در ۲۸ جلسه
  9. سخنرانی استاد صمدی پیرامون الهیات اعم (کشف المراد) در ۴۸ جلسه
  10. سخنرانی استاد صمدی پیرامون الهیات اخص (کشف المراد) در ۴۳ جلسه

بقیه فایل های صوتی در ادامه مطلب همین بخش


ادامه مطلب
|+| نوشته شده توسط نسیم کلام در پنجشنبه شانزدهم آذر 1391  |
 مقالات کلامی ، ۱ - ۱ مقاله های کلیات - مفهوم شناسی

 

برای مشاهده یا دانلود مقاله روی عنوان مقاله کلیک کنید .

۱- ۱  مقاله های کلیات - مفهوم شناسی

 مقاله ها به ترتیب حروف الفبا مرتب شده اند .

 

1.       ابتلا و آزمایش الهی

2.        اختیار

3.       استدراج یا نقمت در چهره نعمت

4.       اصول اعتقادى اهل حق

5.       اطاعت از خدا; حق یا تکلیف؟

6.       بررسی اندیشه های کلامی سعدی بر اساس نقد یک حکایت

7.       بررسی تعاریف علم کلام

8.       نقد و بررسی نظریه کلامی کسب

9.       جایگاه امامت در کلام اسلامی

10.   بررسی اراده انسان از دیدگاه متکلمین و فلاسفه‌ اسلامی

بقیه مقاله ها در ادامه مطلب همین بخش

 


ادامه مطلب
|+| نوشته شده توسط نسیم کلام در پنجشنبه شانزدهم آذر 1391  |
 تفاوت علم کلام با فلسفه
 


1ـ کلام علمی است درون دینی ولی فلسفه علمی است برون دینی ؛ یعنی کلام علمی است که برای دفاع از یک دین یا مذهب تإسیس می شود ؛ لذا هر دین و مذهبی کلام مخصوص به خود را نیز دارد ؛ مثل کلام مسیحی ، کلام یهودی ، کلام اسلامی ؛ که خود کلام اسلامی نیز اقسامی دارد مثل کلام شیعی ، کلام اشعری ، کلام معتزلی و ... . امّا فلسفه اصالتاً کاری با دین ندارد ؛ بلکه علمی است که می خواهد حقایق عالم را کشف نماید ؛ والبته در این رهگذر از وجود خدا ، حقیقت انسان و انسان کامل ، عوالم دیگر چون عالم برزخ و آخرت و عوالم ملائک و ... نیز بحث می کند. لذا پاره ای از مباحث فلسفه با مباحث کلام اشتراک دارند ؛ لکن فلسفه در صدد دفاع از دین نیست بلکه صرفاً می خواهد حقیقت را کشف نماید ؛ حال اگر این کشفیّات فلسفی به تأیید یک دین یا مذهب می انجامند ، محصول جنبی فلسفه است ؛ و فلسفه اصالتاً دنبال آن نبوده است.

2ـ فلسفه علم مقدّم بر دین است و کلام علم مؤخّر از دین ؛ یعنی فلسفه است که وجود خدا و صفات او را اثبات می کند و ضرورت وجود نبی را کشف می کند و فیلسوف را ملزم می کند که در پی یافتن دین حقّ برود. امّا کلام بعد از اینکه کسی دین را پذیرفت شکل می گیرد. لذا یک فیلسوف حقیقی ابداً نمی تواند مسیحی شود ؛ چرا که ارکان مسیحیّت را هیچ برهان فلسفی نمی تواند تأیید کند ؛ امّا یک متکلّم مسیحی ابتدا تثلیث را پذیرفته و سپس از آن دفاع می کند.

3ـ فلسفه به معنی حقیقی کلمه تنها از برهان عقلی تبعیّت می کند ؛ امّا در علم کلام ، افزون بر برهان ، از جدل نیز بهره می برند. چون غرض فیلسوف تنها رسیدن به حقیقت است ؛ امّا متکلّم می خواهد مخالف دین یا مذهب خود را محکوم و ساکت نماید.

4ـ فلسفه اصالتاً یک علم فردی است و کاری با غیر ندارد ؛ یعنی فیلسوف می خواهد خود را قانع کند نه دیگری را ؛ اگر چه بعد از اقناع خود ممکن است در صدد اقناع دیگری نیز برآید. امّا متکلّم از آن جهت که یک مدافع دین است ، افزون بر اینکه می خواهد خودش را قانع نماید در صدد قانع نمودن دیگران نیز هست ؛ یعنی اقناع دیگری برای او اصل می باشد. لذا چه بسا به هنگام مجادله از استدلالهایی بهره می برد که خودش آنها را قبول ندارد ؛ لکن چون آن استدلالها طرف مقابل را قانع یا ساکت می کند از آن بهره می جوید.

5ـ فیلسوف همواره تلاش می کند که از مقدّمات یقینی در استدلالهایش بهره ببرد؛ امّا متکلّم از مقدّمات مشهوره یا مسلّمات نیز استفاده می کند ؛ یعنی در کلام هر آنچه طرف مقابل آن را قبول دارد ، می تواند به عنوان مقدّمه به کار رود هر چند از نظر خود استدلال کننده ، آن قضیّه درست نباشد.البته این زمانی است که متکلّم در مقام بحث با مخالف عقیده ی خودش باشد.

6ـ در فلسفه اگر آیه و روایتی به کار رود ، به عنوان مؤیّد است نه به عنوان موادّ استدلال ؛ امّا در علم کلام ، آیه و روایت و حتّی نقلهای تاریخی به عنوان موادّ استدلال به کار می روند ؛ و این آموزه های عقلی اند که در حقیقت به عنوان مؤیّد استعمال می شوند. یعنی در فلسفه ، محوریّت با عقل است و شرع مؤیّد می باشد ؛ ولی در کلام ، محوریّت با شرع ، و عقل ، مؤیّد است.


تذکّر:
1ـ امروزه واژه فلسفه به نحو عامّ به کار رفته و به مکاتبی چون مکتب کانت ، مکتب هیوم ، مکتب پوزیتیویسم ، آمپریسم و ... نیز اطلاق می شود ؛ حال آنکه این مکاتب ، در حقیقت ضدّ فلسفه اند نه فلسفه. فلسفه در اصل به علوم عقلی اطلاق می شد ؛ حال آنکه این مکاتب ، نافی عقل می باشند و یافته های عقلی را فاقد ارزش می شناسند.

2ـ همچنین امروزه دیوار بین فلسفه و کلام ، تا حدودی در میان علمای شیعه برداشته شده ؛ لذا بسیار به نوشته هایی برخورد می کنیم که از جهاتی کلامی و جهاتی دیگر فلسفی اند. امروزه این گونه نوشتارها را کلام فلسفی می گویند.این سبک یا مکتب فکری از زمان خواجه نصیرالدین طوسی آغاز شده و در ملاصدرا رشد یافته و در علّامه طباطبایی و امام خمینی (ره) به اوج خود رسیده است. و شاگردان ایشان همچون شهید مطهری ، علّامه حسن زاده آملی و آیة الله جوادی آملی و استاد شجاعی و ... ادامه دهندگان همین راه بوده اند.

|+| نوشته شده توسط نسیم کلام در پنجشنبه شانزدهم آذر 1391  |
 كلام عقلى و كلام نقلى
 

عـلم كـلام در عـيـن ايـنـكـه يـك علم استدلالى و قياسى است ، از نظر مقدمات و مبادئى كه در استدلالات خود به كار مى برد مشتمل بر دو بخش است : عقلى و نقلى .

بـخـش عـقـلى كـلام ، مـسـائلى اسـت كـه مـقـدمـات آن صـرفـا از عـقـل گـرفـتـه شـده است و اگر فرضا به نقل استناد شود به عنوان ارشاد و تاييد حكم عـقـل اسـت ، مـثـل مـسـائل مـربـوط بـه تـوحـيـد و نـبـوت و بـرخـى از مـسـائل مـعـاد. در ايـنـگـونـه مـسـائل اسـتـنـاد بـه نـقل كتاب و سنت كافى نيست ، صرفا از عقل بايد استمداد شود.

بـخـش نـقلى كلام ، مسائلى است كه هر چند از اصول دين است و بايد به آنها مؤ من و معتقد بود، ولى نظر به اينكه اين مسائل فرع بر نبوت است ، نه مقدم بر نبوت و نه عين آن ، كـافـى اسـت كـه از طـريـق وحـى الهـى يـا سـخـن قـطـعـى پـيـامـبـر مـطـلب اثـبـات شـود، مـثـل مـسـائل مـربـوط بـه امـامـت (البـتـه بـه عـقـيـده شـيـعـه كـه امـامـت را از اصول دين اسلام مى داند) و اكثر مسائل مربوط به معاد.

|+| نوشته شده توسط نسیم کلام در پنجشنبه شانزدهم آذر 1391  |
 موضوع و هدف علم کلام
 

موضوع علم کلام عبارت است از معلوم، یعنی آنچه علم به آن تعلق می‏گیرد، خواه موجود باشد یا معدوم ولی از این حیث که اثبات عقاید دینی به آن بستگی دارد.


هدف علم کلام آن است که متعلمان را از مرحله تقلید، به مرتبه یقین برساند و برای ارشاد طالبان حقیقت، دلایلی ارائه نماید و علیه مخالفان براهینی اقامه کند و عقاید اسلامی را از تزلزلی که ممکن است توسط شبهات دشمنان دین، ایجاد شود .

 

 

|+| نوشته شده توسط نسیم کلام در چهارشنبه پانزدهم آذر 1391  |
 اسباب تسمیه علم کلام
 

 اسباب تسمیه علم کلام را به این اسم را می توان به شرح زیر خلاصه نمود :


1. عنوان مباحث آن، یعنی قول علمای کلام در مواردی از قبیل کلام در اثبات واجب، کلام در اثبات نبوت و غیره بوده است.
2. مسأله کلام، مشهورترین مباحثی بوده است که در آن جدل و نزاع صورت گرفته بود.
3. علم کلام، قدرت تکلم را در محکوم کردن خصم و تحقیق درباره شرعیات، افزایش می‏دهد.
4. چون اوّلین وسیله‏ای که تعلیم و تعلّم توسط آن صورت می‏گیرد، تکلم است، به این دلیل این اسم بر آن اطلاق شده و برای تمییز علم کلام از سایر علوم به آن اختصاص داده شده است.
5. علم کلام با مباحثه و گفتگو بین دو طرف تحقق می‏یابد، ولی علوم دیگر با مطالعه کتب.
6. اختلافات و مجادلاتی که در اکثر علوم به وقوع می‏پیوندد به کلام نیاز دارد.

|+| نوشته شده توسط نسیم کلام در چهارشنبه پانزدهم آذر 1391  |
 اهداف علم کلام
 

اهداف علم کلام رادرچهار محور می توان بررسی کرد:
الف:هدف علم کلام نسبت به خود متکلم : دوهدف برای آن گفته شده است یکی هدف نظری که دست یافتن به معرفت تحقیقی وتفصیلی در اعتقادات دینی است ودیگری هدف عملی یا تربیتی است زیرا دین داری و عبادت بدون معرفت حاصل نمی شود چنانکه تربیت دینی نیز بدون معرفت وعبادت به دست نخواهد آمد.

ب:اهداف علم کلام نسبت به انسانهای دیگر:در این باره هدف اصلی متکلم هدایت وارشاد است

ج:هدف علم کلام نسبت به عقاید دینی:هدف و رسالت متکلم در این زمینه تاییدوتحکیم است بدین جهت عقاید دینی را تبیین ککرده وبا استفاده از روشهای مختلف به تایید وتحکیم آنها می پردازد

د:اهداف علم کلام نسبت به علوم دیتی دیگر:علم کلام نقش پایه و مبنا را دارد زیرا علوم دینی دیگر در موضوعات خود وابسته به علم کلام اند

 

|+| نوشته شده توسط نسیم کلام در چهارشنبه پانزدهم آذر 1391  |
 کلام و موضوع آن
 

کلام، علم به قواعد و مسائلی است که نتیجه‌اش توانایی بر اثبات اصول دین و دفع شبهات با دلیل و برهان و تطبیق آنها با قواعد عقلیّه است . كلام در مغرب زمين همان «تئولوژي» است كه مركب از دو كلمه‏ «تئو» و «لوژي» است.  تئو كلمه‏اي يوناني و به معني «خداست» و لوژي به معني «شناخت» است و معادل آن عناويني مانند: علم الربوبيات، معرفه الربوبيات و الهيات است. در قلمرو هر ديني به منظور دفاع عقلاني از مباني و اركان فكري و اعتقادي آن دين و نيز تبين خرد‏پذير باورهاي كلي آن، همچنين فراهم ساختن زمينه‏ گسترش حوزه‏ و قلمرو آن، شا خه ای از دانش بشري پديد آمده است كه «كلام» نام گرفته است. موضوع کلام ذات باری تعالی است؛ زیرا در این علم از صفات ثبوتی و سلبی و افعال خداوند بحث می‌شود؛ اعم از افعالی که مربوط به این دنیاست مانند کیفیت خلق عالم از سَرِ اختیار، حدوث عالم، خلق اعمال و کیفیت نظام جهان با بحث از نبوت‌ها و اموری که متفرع بر نبوت‌هاست و آنچه مربوط به آخرت است مانند بحث معاد و دیگر امور نقلی.

تعریف های بسیار دیگری نیز وجود دارند که با توسل به غرض، موضوع و روش علم کلام، تعاریف متفاوتی از آن ارائه کرده اند. بیشتر این تعاریف موضوع علم کلام را گزاره ها، آموزه ها و عقاید دینی، روش علم کلام را روش عقلی ـ نقلی و هدف از علم کلام را مبارزه با بدعتگذاران و منحرفان در اعتقادات دینی دانسته اند.

بنابراین می توان گفت علم کلام اسلامی علمی است که درباره اصول دین اسلام بحث مى کند، به این نحو که چه چیز از اصول دین است و چگونه و با چه دلیل اثبات مى شود، و جواب شکها و شبهاتى که در مورد آن وارد می شود چیست. به این ترتیب، برای اینکه بتوان تعریفی جامع از این علم ارائه کرد، باید موضوع، روش و غایت علم کلام را در تعریف ذکر کرد. با توجه به این ویژگی ها می توان تعریفی که استاد مطهری بیان کرده است را به عنوان یک تعریف استاندارد بیان کرد:

«علم کلام علمی است که درباره عقائد اسلامی، یعنی آنچه از نظر اسلام باید به آن معتقد بود و ایمان داشت بحث می‏کند، به این نحو که آنها را توضیح می‏دهد، و درباره آنها استدلال می‏کند، و از آنها دفاع می‏نماید.» (مرتضی مطهری، آشنایی با علوم اسلامی«کلام-عرفان»، ص 9)

 

|+| نوشته شده توسط نسیم کلام در چهارشنبه پانزدهم آذر 1391  |
 
 
بالا